Linkbuilding

Één van de belangrijkste zaken bij zoekmachine optimalisatie het het zogenaamde linkbuilding. Google hecht namelijk grote waarde aan het aantal inkomende links naar je website. Linkbuilding (linkopbouw) is het genereren van links vanaf externe webpagina’s ook wel backlinks of inlinks genoemd naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor zoekmachine “Google” te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.

Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?

Waarom Linkbuilding?

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Het was al van belang voor zoekmachineoptimalisatie in het pre-Googletijdperk. Slechts de frequentie van backlinks door zoekmachines werd geteld als populariteitsgraadmeter voor een bepaalde webpagina. Met de opkomst van het PageRank van Google werd niet alleen de absolute hoeveelheid backlinks naar een bepaalde webpagina geteld, maar ook de individuele waarde van elke backlink.

Kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding

Onderscheid wordt er gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding.
Kwantitatieve links dienen geen ander doel dan het verkrijgen van een hogere positionering in Google. Hieronder valt het gebruik van link uitwisselingsprogramma’s, onzichtbare links die alleen door zoekmachines worden geïndexeerd en weblogs enkel gericht op het genereren van backlinks. Ook het opkopen van verlopen domeinen en het onnodig reageren op weblogs met daarbij een linkvermelding kan als spam worden aangemerkt. Door middel van de Google Panda-update wil Google kwaliteit beter herkennen.

Hoe kan ik links naar mijn website genereren?

  • Het aanmelden van een website bij voor die website trefwoordrelevante webgidsen.
  • Het plaatsen van waardevolle content op een website, waardoor mensen links naar de webpagina vermelden.
  • Het aanbevelen van een nieuwswaardige webpagina op een website voor social bookmarking.
  • Het uitwisselen van links (linkruil).
  • Het actief participeren op weblogs en gebruikersfora door in het blog- of forumartikel een link te plaatsen.
  • Het verspreiden van artikelen en persberichten.
  • Het uploaden van bestanden naar websites voor het delen van documenten.
  • Het uploaden van promotiefilms op videowebsites.
  • Het schrijven van artikelen op websites van anderen (gast bloggen).
  • Het laten schrijven van artikelen door bloggers (bijvoorbeeld een productbeoordeling).

Online marketing by Hpdesign.nl | Bloggen, linkbuilding en website promotie.

Blogpost: SEO Amsterdam